Sunday, September 6, 2009

pengenalan printer.

Teknologi Printer

Dari waktu ke waktu, teknologi printer terus berkembang sehingga mahu tidak mahu bagi seseorang yang selalu berhubungan dengan komputer dan peralatan yang lain harus terus mengikuti perkembangan tersebut. Printer dalam bahasa melayunya bererti mesin pencetak. Istilah 'printer' saat ini sering digunakan untuk menyebut mesin pencetak yang sentiasa berhubung dengan komputer. Untuk menghubungkan printer dengan komputer sebuah kabel amat diperlukan untuk menghubungkan dari printer ke CPU komputer. Saat ini, produk printer yang sering digunakan adalah Epson, Hewlett Packard (HP), Canon, Lexmark dan lain-lain lagi.

Fungsi printer

Printer adalah salah satu hardware(perkakasan) yang berhubung dengan komputer dan mempunyai fungsi untuk mencetak tulisan, gambar, scan dan lain-lain.Istilah yang dikenali pada resolusi printer disebut dpi (dot per inch). Maksudnya adalah jumlah titik yang banyak dalam luas area 1 inci. Semakin tinggi resolusinya maka semakin bagus cetakan yang dihasilkan. Sebaliknya, jika rendah resolusinya maka hasil cetakan tidak begitu memuaskan.

Jenis Printer

Printer Dot-Matrix



Printer Dot-Matrix adalah pencetak yang resolusi cetakannya masih sangat rendah. Selain itu ketika sedang mencetak, printer jenis ini suaranya cenderung berbunyi bising serta kecekapannya untuk mencetak gambar kurang baik kerana gambar yang dihasilkan akan kelihatan seperti berbintik-bintik.Umumnya, printer jenis dot-matrix juga hanya mempunyai satu warna, iaitu warna hitam. Tetapi saat printer jenis ini masih banyak digunakan kerana memang terkenal. Kelebihannya, pita printer dot-matrix jauh lebih murah dibandingkan dengan toner (tinta) untuk printer jenis inkjet dan laserjet.

InkJet Printer


Inkjet printer adalah mesn pencetak yang sudah menggunakan tinta untuk mencetak dan kecekapannya untuk mencetak gambar berwarna cukup bagus. Kecepatan mencetak jumlah halaman pada printer Inkjet tidak sama, tergantung kepada jenis printer tersebut. Tetapi pada inkjet printer, hasil cetakan lebih lama untuk kering jika dibandingkan dengan laser printer.

Laser Printer


Sebahagian dari laser printer bentuknya sama dengan mesin fotokopi. Daya cetaknya juga cukup boleh mencapai lebih dari 10 helai kertas per minit. Dari kecekpannya, hasil cetakan laser printer pun sangat bagus, sehingga lebih kurang sama dengan yang asli. Selain itu hasil cetakan cepat kering. Tetapi harga printer ini cukup mahal.

No comments:

Post a Comment