Thursday, August 6, 2009

Personal FireWall



Personal Firewall

Personal Firewall ditugaskan untuk melindungi sebuah komputer yang berhubung ke sistem yang tidak dikehendaki. Firewall jenis ini berevolusi menjadi sebuah kumpulan program yang bertujuan untuk menyelamatkan komputer secara keseluruhan, dengan ditambahkannya beberapa fungsi penyelamat tambahan contoh seperti pelindungan terhadap virus, anti-spyware, anti-spam, dan lain-lain. Bahkan beberapa produk firewall dilengkapi dengan fungsi sistem mengesan penceroboh(Intrusion Detection System). Contoh dari firewall jenis ini adalah Microsoft Windows Firewall (yang telah terintegrasi dalam sistem operasi Windows XP Service Pack 2, Windows Vista dan Windows Server 2003 Service Pack 1), Symantec Norton Personal Firewall, Kerio Personal Firewall, dan lain-lain. Personal Firewall secara umum hanya memiliki dua fungsi utama, yakni Packet Filter Firewall dan Stateful Firewall.

Fungsi Firewall

Secara fundamental, firewall dapat melakukan hal-hal berikut:

  • Mengatur dan mengawal lalu lintas jaringan
  • Melakukan autentikasi terhadap akses
  • Melindungi sumber dalam jaringan private
  • Mencatat semua kejadian, dan melaporkan kepada administrator

Satu peranti keselamatan peribadi adalah satu kawalan trafik rangkaian untuk sebuah komputer,yang membenarkan berkomunikasi dalam pangkalan berdasarkan keselamatan.

Satu peranti keselamatan peribadi berbeza dari satu peranti keselamatan konvensional. Peribadi firewalls lazimnya adalah direka untuk penggunaan oleh pengguna. Hasilnya, satu peranti keselamatan peribadi akan biasanya memelihara komputer pada masa ia dipasang.

Banyak peribadi firewalls berupaya menguasai trafik rangkaian pengguna untuk menyesuaikan dasar keselamatan. Peribadi firewalls mungkin juga menyediakan tahap pengesanan pencerobohan, membenarkan perisian mematikan atau memblok dari di sambungkan di mana ia mengesyaki sesuatu gangguan di dalam komputer.


Dari Wikipedia bahasa melayu, ensiklopedia bebas

No comments:

Post a Comment